Smaller Default Larger

„Su pagarba priimti, meilėje auginti, į laisvę išleisti" /R. Šteineris/

Apie tai, kuo išsiskiria Valdorfo pedagogika grindžiami darželiai, kaip atrodo ši sistema, kaip ji veikia, kokią įtaką daro vaiko ugdymui bei raidai, plačiai nėra kalbama. O tėveliai, vedantys savo atžalas į darželius, paprastai pasirenka juos ne pagal ideologiją, o pagal gyvenamąją vietą, kur yra arčiau namų.

 

 

 

Valdorfo pedagogika - kas tai?

Rašytiniuose šaltiniuose Valdorfo pedagogika apibūdinama kaip vaikystės humanistinė pedagogika, gerbianti ir ginanti vaiką. Jos tikslas – ugdyti laisvą, harmoningą asmenybę, padėti vaikui įsilieti į pasaulį taip, kad jis nenustotų jo mylėjęs. Tai pedagogų ir tėvų saviugdos pedagogika, teigianti, kad kitame gali matyti tai, ką esi suvokęs savyje. Tai meilės pedagogika, mylinti vaiką tokį, koks jis yra, nes jis dieviškas tvarinys. Kaip sakė šios pedagogikos sumanytojas R. Šteineris: „Su pagarba priimti, meilėje auginti, į laisvę išleisti“. Ugdymo turinys subtiliai suderintas su vaiko dvasinės raidos dėsniais, padeda vaikui lengviau suvokti save ir išgyventi tam tikrais amžiaus tarpsniais kylančias krizes. Orientuojamasi ne tik į akademinius ugdymo rezultatus, bet ir į tai, kad vaikas, išėjęs į gyvenimą, galėtų įveikti jo kelyje iškylančius sunkumus, turėtų stiprybės spręsti savo egzistencijos klausimus, pasitikėtų savo jėgomis, turėtų poreikį mokytis ir tobulėtų visą gyvenimą.  

 

Idėjos pasiekė ir Lietuvą

Valdorfo pedagogikos idėjos į Lietuvą atkeliavo XX a. pabaigoje per Talino ir Maskvos Valdorfo pedagogikos centrus. Nedidelis  būrelis mokytojų iš Lietuvos lankė seminarus ir netrukus pradėjo skleisti šias idėjas ir Lietuvoje. Tačiau Valdorfo idėjos pagrindu darželiai pradėjo kurtis tik nuo 1993 m. Tais pačiais metais prie LPKI (Lietuvos pedagogų kvalifikacijos instituto) buvo įkurtas Lietuvos Valdorfo pedagogikos centras, kuris jungė ikimokyklinių įstaigų humanistines Valdorfo idėjas iš Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Panevėžio, Alytaus, Kazlų Rūdos, Šilutės ir kitur. Šis centras platina Valdorfo pedagoginę literatūrą, organizuoja respublikinius šios ideologijos seminarus, kuriuos veda lektoriai iš užsienio, rengia intensyvius kursus darželių auklėtojams.

 

Metodikos taikymas realybėje

Ikimokyklinio amžiaus vaikas nesąmoningai tiki, kad pasaulis yra geras ir kupinas prasmės. Auklėjimo klaidų, padarytų per pirmuosius septynerius vaiko metus, vėliau jau neįmanoma ištaisyti. Tinkamas suaugusiojo pavyzdys, vaiko pamėgdžiojimas yra pripažinta svarbiausia Valdorfo pedagogikoje ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo priemone. Valdorfo ugdymo darželiuose vaikučiai mokomi socialinių įgūdžių, jie su darbuotojų pagalba ir priežiūra patys skalbia lėlyčių  drabužėlius, gamina maistą, tvarkosi savo žaidimų vietą. Jų aplinkoje yra naudojamos tik natūralios, gamtos duotos medžiagos. Patalpose matyti natūralūs, mediniai baldai, aplinkos atributika ir dekoracijos, derinamos pagal metų laikus gamtos teikiamomis grožybėmis, žaislai - rankų darbo, sukomponuoti iš šakų, medžio, kankorėžių, kaštonų, lino, vilnos, lapų, gėlių... Šiltuoju metų laiku mažieji lipdo meno šedevrus iš molio, o šaltuoju laikotarpiu – darbeliams naudojamas vaškas. Šios ikimokyklinio ugdymo sistemos turinį labiausiai atspindi trys dalykai – laisvė, kūryba ir natūralumas.

Čia labai svarbus savaitės ritmas, kai kiekvieną dieną yra numatomos konkrečios veiklos. Pavyzdžiui, trečiadienis – maisto gaminimo diena, penktadienis – skirtas tvarkymui. Kai žemelė pasiruošia žiemos miegui, prasideda tamsusis laikotarpis, per kurį, kiekvieną ketvirtadienį, vyksta intensyvus darbas su vilna.

 

Metų ritmas: nuo šventės iki šventės

Ypač svarbų vaidmenį čia atlieka metų ritmas, kuris siejamas su kalendorinėmis šventėmis, kur tradicijos ir papročiai yra neatsiejama gyvenimo dalis. Keletas tokių šventinių akimirkų yra rugsėjo 29–oji, tai prasidedanti pirmoji metų šventė – Mykolinės, taip pat minima ir derliaus padėkos šventė, kurios metu patys vaikai kepa naminę duoną ir ja vaišinasi. Įdomi ir savotiška lapkričio mėnesį švenčiama žibintų šventė. Tai diena, kai šviesųjį metų laiką keičia tamsusis. Advento metu darželyje yra dainuojamos advento dainos. Svarbus ritualas yra, kai per advento spiralės dieną yra pinamas spiralės formos vainikas, kurio centre į iš obuolio padarytą žvakidę įdedama advento žvakė. Šv. Mikalojaus dieną atnešama Kalėdų eglutė, tačiau kurį laiką ji dar nepuošiama. Kiekvieną advento dieną vaikai po eglute randa smulkių dovanėlių: vieną dieną kaštonų, kitą – saldainių, trečią – akmenėlių ir t.t.

Gražios šventės, kurių vaikai labai laukia, yra Šv. Kalėdos, Trys Karaliai, Užgavėnės, Šv. Velykos, gimtadieniai. Kiekvieną jų taip pat vainikuoja tradicijos, papročiai. Kiekvienas darželis turi ir savo originalias tradicijas, pavyzdžiui – teatro diena, kai vyksta vaikučių pasirodymai. Norint pamatyti tokį nekasdienišką teatrą, bilietas brangiai nekainuoja, tereikia atsinešti saldainį. Po teatro vyksta saldžios vaišės, vaikams smagu, kai dalijamasi atsineštais saldumynais. Į visas šventes ir darželių tradicijas aktyviai įtraukiami ir vaikučių tėveliai, kurie yra svarbi Valdorfo pedagogikos dalis.

 

Valdorfo sistemą renkasi ne atsitiktinai 

Tėvų supratimas apie Valdorfo idėjomis grindžiamų darželių veiklą yra svarbus, atvedant vaikus į šias priešmokyklinio ugdymo įstaigas. Todėl tėvai yra nuolat konsultuojami, šviečiami auklėjimo klausimais. Pirmieji septyneri vaiko gyvenimo metai yra labai svarbūs ir nevalia į juos numoti ranka. Būtina sudaryti tinkamas sąlygas vaiko liberaliai, ne prievarta ir ne būtinybe besiremiančiai socializacijai. Reikia leisti savo ugdytiniui, atžalai daryti tai, ko konkrečiu gyvenimo tarpsniu reikalauja jo vystimasis. Šiose institucijose nėra prievarta mokoma pažinti raides, skaičius. Mechaniniam mokymuisi ateina savas laikas ir vaikai patys pradeda reikšti susidomėjimą ir norą pažinti mokslo šaknis. Priešingu atveju, galima padaryti nepataisomą žalą būsimiems mokinukams ir nuo to parsideda nenoras eiti į mokyklą, į ją žiūrima kaip į prievartinę pareigą, mokslas tampa nebeįdomus. Dažniausiai tėvai, kurie veda vaikus į Valdorfo sistemos darželius, pasirenka juos ne atsitiktinai, o jau susipažinę su šios sistemos metodika. Dėl šios priežasties jie žino, ką daro ir yra patenkinti šio neįprasto ugdymo procesu. Ilgalaikė pedagogų patirtis rodo, kad natūraliais vystimosi procesais ugdytiniai patys ugdosi socialinius įgūdžius ir darželį palieka turėdami didelį gyvenimo ir mokslo pamokų kraitį.

 

Laura Valeikaitė

Komentuok

Free and Commercial Modules by Kasey Moore.