Smaller Default Larger

Neįsileiskite nekviestos viešnios

Kiekvieną savo gyvenimo akimirką mes išgyvename kokias nors emocijas bei jausmus, kurie suteikia mūsų kasdienybei skonį ir spalvą. Ne retas esame patyrę, kaip šeimyninės, darbo, finansinės problemos, lūkesčių žlugimas, o ypač – artimų žmonių praradimas, sukelia stiprius neigiamus išgyvenimus, liūdesį. Tačiau mes prisitaikome prie gyvenimo pokyčių, ir liūdesys išnyksta – toliau dirbame, kuriame, svajojame. Bet kai kuriems žmonėms liūdesys užsitęsia, bloga nuotaika tampa nuolatine.

Tokiu atveju gyvenimas pamažu praranda savo žavesį – viskas aplink nublanksta, pasidaro niūru ir pilka, niekas nebedžiugina, o tai, kas domino anksčiau, atrodo nebeįdomu, dirbti darosi sunku, jaučiamas nuolatinis nuovargis, jėgų stoka. Vis dažniau vargina nerimas, baimė dėl rytojaus, kyla didžiulė įtampa dėl susikaupusių ir neužbaigtų darbų. Neretai prisideda galvos skausmai, slegia širdies plote, dingsta apetitas, vargina nemiga. Pradedame save kaltinti dėl neveiklumo, jaučiamės niekam nereikalingi, nebesinori bendrauti.

Tokia emocinė ir fizinė būsena, kuri skiriasi nuo įprastinės savijautos, besitęsianti savaitėmis, mėnesiais ar ilgiau ir sutrikdanti žmogaus kasdieninę veiklą, turi savo vardą. Tai – DEPRESIJA. Labai svarbu atpažinti šią liguistą būklę, suvokti, kad tai liga, ir kreiptis pagalbos į specialistą.

Jei jums būdingi bent 5 iš žemiau išvardintų simptomų, jei jie vargina beveik kiekvieną dieną ne trumpiau kaip 2 savaites (ypač tamsiuoju metų periodu), galite įtarti, kad jus aplankė toji viešnia depresija:

 

·          Jaučiatės liūdnas;

·          Nebesidomite tuo, kas anksčiau teikė malonumo;

·          Pasikeitė miego įpročiai (nemiga arba mieguistumas);

·          Negalite susikaupti, prisiminti to, kas būtina;

·          Pasikeitė apetitas ir (ar) svoris;

·          Draugai pastebėjo, kad esate apimtas nerimo ar abejingumo;

·          Nuolat jaučiatės pavargęs, trūksta energijos;

·          Jaučiate kaltę, bejėgiškumą, menkavertiškumą;

·          Dažnai mąstote apie mirtį ar savižudybę (ar esate netgi tai bandęs).

 

Žinomas Amerikos psichologas Leilas Karnegis norintiems atsikratyti nerimo, liūdesio, slogių minčių siūlo štai ką:

·        Gyvenkite viena diena. Svarbiausia nepaisyti to, kas matyti rūškanoje tolumoje, o daryti tik tai, kas po ranka. Rytdienai geriausiai pasirengsite, jei visą intelektą, entuziazmą panaudosite šiandienos darbams atlikti. Gyvenkite šios dienos darbais.

·        Žmogaus jėgas geriausiai atstato didelis tikėjimas savo tikslu, artimu žmogumi, miegas, muzika ir juokas. Pamiegokite, pamėkite muziką, gebėkite matyti juokingąsias gyvenimo puses – tada būsite sveikas ir laimingas.

·        Nesisielokite dėl menkniekių. Neleiskite, kad dėl smulkmenų sugriūtų jūsų laimė.

·        Jeigu žinote, jog aplinkybių pakeisti negalite ir neįstengiate jų sušvelninti, su tais neišvengiamais dalykais susitaikykite.

·        Mokėkite laiku sustoti. Tvirtai nuspręskite, kiek verta sielotis dėl tų ar kitų aplinkybių, ir to sprendimo griežtai laikykitės.

·        Tegul praeitis pati save palaidoja. Nekalkite įkaltos vinies.

·        Skaičiuokime palaimos valandėles, o ne savo nelaimes.

·        Kad užmirštumėte savo skaudulius, pasistenkime bent truputį pradžiuginti kitus. Gera darydami kitiems, pirmiausia gera darote sau.

Atrodo – visa tai labai paprasta. Bet iš mažų dalykų susideda gyvenimas, jais įmanoma nuversti didelius nerimo ir sielvarto kalnus.

 

Parengė Ligita Šoliūnienė

Komentuok

Free and Commercial Modules by Kasey Moore.