Smaller Default Larger

Šaukštas -už mamą, šaukštas - už tėtį...

 

Atėjo bobutė pas gydytoją ir skundžiasi, kad jos apetitas blogas. Gydytojas padavė tabletę ir sako: „Išgerkite tabletę, ir kai tik ateis apetitas, suvalgykite dubenėlį košės“. Kitą dieną močiutė vėl ateina pas gydytoją ir sako: „Apetitas taip ir neatėjo, tai aš suvalgiau košę viena“.

Taip ir su vaiko apetitu – dažniausiai košę vaikas suvalgo be jo... Ką daryti, kad mama ar močiutė galėtų pasidžiaugti, jog rūpestėlio apetitas – kuo puikiausias?
Apetitas (lot. appetitus) – tai noras valgyti ar jausti malonumą valgant. Maisto skonis, kvapas, konsistencija įtakoja apetitą. Kiekvieno, net ir vaiko, skonis individualus, tad apetitą sąlygoja skirtingi veiksniai. Mamos dažnai skundžiasi, kad mažylio apetitas – prastas. Bet ką reiškia frazė „prastas apetitas“? Mes manome, kad vaiko apetitas prastas todėl, kad jis nenoriai valgo ar išvis nevalgo avižinės košės, kuri tokia naudinga jo organizmui. Tačiau apetitas čia niekuo dėtas – vaikelio akimis, košė yra „neapetitiška“. Vaikas irgi turi savo supratimą apie skanų maistą. Neskubėkite vaikui „kabinti“ anoreksijos diagnozės – taip vadinama liga, kuria sirgdamas žmogus visiškai praranda apetitą. Jūsų mažylis tiesiog prastai valgo.
Kokios prasto apetito priežastys? Jei jūsų mažylis šiuo metu serga – gali būti, kad dėl prasto apetito kalta liga – net ir menkiasias peršalimas. O gal jis darželyje ar svečiuose apsinuodijo, tik dar to nepastebėjote? Neverskite mažylio valgyti, kai jis serga – nieko nelaimėsite. Vaiko apetitas sugrįš, kai jis pasveiks, todėl šiuo metu svarbiausia – jį gydyti.
Bet būna ir kitaip. Vaikas neserga, tačiau apetito – jokio. Taip gali atsitikti todėl, kad jį kankina skrandžio, endokrininės, nervų sistemos ligos, avitaminozė, anemija. Jei atlikus tyrimus paaiškėja, kad vaikas sveikas, vaikas aktyvus, normaliai priauga svorio – nėra ko pergyventi. Netgi jei jums atrodo, kad vaikas nieko nevalgo.
Yra daug kovos su „nevalgiuku“ būdų: pavyzdžiui, leisti vaikui išalkti, neduoti jokių užkandžių ir saldumynų. Pusryčius, pietus ir vakarienę kasdien patiekite tuo pačiu metu. Jeigu vaikas net neprisiliečia prie lėkštės – neverskite jo valgyti, nes prievartinis valgymas gali sukelti didesnes problemas, negu nevalgymas. Nesiūlykite vaikui atšalusio maisto – stenkitės, kad jis būtų tinkamos temperatūros. Galima įsigyti specialią termorankinę, kurioje maistas kelias valandas išliks šiltas.
Pasistenkite pusdienį su vaiku praleisti gryname ore ir ne tik vaikščiojant – žaiskite slėpynių, bėgiokite, šokite. Namo grįžęs vaikas suvalgys ne tik sriubą, bet ir antrąjį patiekalą. Gal net paprašys dar! Juk dažnai sakoma, kad vaiko nevalgymas – tai tik tėvų tinginystės įrodymas. Pagalvokite apie tai. Stenkitės vadovautis šiais patarimais:

1. Valgį visuomet patiekite tuo pačiu metu. Jei vaikas lanko darželį, ir per išeigines pusryčius, pietus ir vakarienę patiekite tuo pačiu laiku, kada darželyje vaikai valgydinami. Jūsų atžalos organizmas jau įprato, kad valgis patiekiamas būtent tuo laiku, tad vaikas valgys geriau, negu patiekus maistą „namų“ laiku.
2. Dažnai vaikai nenoriai valgo pusryčius, nes anksti ryte dar nesijaučia išalkę. Pasitelkite fantaziją: virkite košę kartu su vaiku arba tepdami sumuštinius, paprašykite vaikų pagalbos.Gal jiems pilvukai pradės gurgti, išvydus ant duonos riekės tupintį katinėlį iš dešros?
3. Gražiai paserviruokite stalą. Nebijokite, kad vaikai išteps staltiesę – nusipirkite tefloninę, lengvai valomą, nesvarbu, kad ji nėra tokia „jauki“, kaip lininėar medvilninė.
4. Apetitą kelia oranžinė, raudona, geltona spalvos. O mėlynos spalvos indų ir staltiesių venkite – mėlyna slopina apetitą.
5. Arbatą patiekite ne po valgio, o valgio metu. Geriausia, kad ją išvirtumėte prieš pusryčius – tegu ataušta. Arbata su citrina sužadins apetitą.
6. Neleiskite vaikui valgyti prie kompiuterio ar televizoriaus – nuo mažų dienų mokykite, kad valgyti būtina prie stalo. Valgyti turi visa šeima. Neleiskite tėčiui kavos gerti prie kompiuterio – kyla pavojus, kad netyčia gali iš;ieti kavą, be to, sugadinamas pusryčių ritualas.
7. Iš vakaro kartu su vaiku aptarkite rytdienos meniu. Galite net susirašyti meniu, kaip kavinėje, ir tegu vaikas iš vakaro „užsisako“, ką valgys rytoj.
8. Stenkitės, kad namuose vaikas valgytų ne tik jo mėgiamą, bet ir naudingą maistą. Jei nenori valgyti daržovių – stenkitės jas patiekti patraukliai. Jau net kavinėse galima užsisakyti išilgai šiaudeliais supjaustytųmorkų, kurias galima mirkyti į mėgstamą padažą.
9. Tegu vaikas pietus ir vakarienę gamina kartu su jumis. Net nedidukas vaikas jau gali padėti formuoti kotletus, suberti bulves ir morkas į sriubą.
10. Įsiveskite tradiciją sekmadienio pusryčius gaminti drauge su tėčiu arba juos valgyti jaukioje kavinukėje miesto centre.

Audronė Riškutė

Komentuok

Free and Commercial Modules by Kasey Moore.