Smaller Default Larger

9 laukimo mėnesiai. Kaip pasiruošti gimdymui?

Moters gyvenime tapimas motina yra vienas iš svarbiausių momentų. Dažnai sakoma, kad sunkiausias būsimos mamos darbas – pagimdyti, tačiau vaikelio laukimas nemažiau svarbus fizinis ir dvasinis moters galimybių išbandymas. Juk rūpinimasis vaikeliu prasideda jau tuomet, kai užsimezga gyvybė, todėl motinystės instinktai prabunda jau pirmaisiais nėštumo mėnesiais. Besilaukiančios moterys, nenorėdamos pakenkti savo mažyliui, dažnai ieško informacijos apie tinkamą mitybą, užimtumą, geriausius gimdymo būdus ir vietas. 

Apie tai, kaip reikėtų ruoštis gimdymui ir tinkamai sutikti mažylį, kalbamės su VšĮ Vilniaus centro poliklinikos endokrinologe Lina Orlovskaja ir dviem jaunom mamom – Rasa ir Živile. Abi mamos tikina, kad labiausiai nėštumo metu reikia ruoštis vaikelio atėjimui tiek fiziškai, tiek psichologiškai. Būsimos mamytės stiprybė – žinojimas, jeigu moteris supras kokie pokyčiai vyksta nėštumo metu, kokios gali kilti problemos ir kaip jas reikėtų spręsti, gimdymas taps pačia nuostabiausia gyvenimo patirtimi.

 

 

 

1. MITAS: reikia valgyti už du

Kūdikis virkštele yra sujungtas su mamos kraujotakos sistema, iš kurios jis gauna visų reikalingų maisto medžiagų. Ką valgote jūs, tą valgo ir būsimasis jūsų kūdikis. Kaip reikėtų maitintis, kad vaikelis gimtų stiprus ir sveikas? Pirmiausia reikėtų paneigti mitą, kad nėščia moteris turi valgyti už du. Per nėštumą kalorijų poreikis padidėja nežymiai, todėl pirmaisiais nėštumo mėnesiais papildomai reikia tik 200-300 kcal. per dieną. Svarbiausia maitintis šviežiu ir sveiku maistu.

Rasa, auginanti vienerių metų sūnelį Jorį, sako, kad nėštumo metu nereikėtų persivalgyti: „Ką reiškia valgyti už du? Jeigu prieš nėštumą suvalgydavai porą kotletų, dabar reikia suvalgyti keturis? Nesąmonė. Tokio maisto krūvio organizmas tiesiog nespės apdoroti ir viskas virs papildomais kilogramais mamytei arba vaikeliui. Svarbiausia valgyti ne daug, o sveikai. Pavyzdžiui, aš stengdavausi valgyti lengviau virškinamą maistą, nes persivalgiusi riebių maisto produktų jausdavausi labai apsunkusi ir pavargusi. Taip pat kiekvieną dieną suvalgydavau saujelę riešutų, ypač daug gėriau mineralinio vandens, nes jame daug kalcio, magnio ir kitų organizmui reikalingų mikroelementų“. Vakario ir Godos mama Živilė juokauja, kad pavalgius už du gali ir visai nebepajudėti: „Kai moteris laukiasi, ji jau ir taip priauga papildomo svorio, jeigu dar būsima mama pavalgo už du, tuomet jai daug sunkiau judėti, kvėpuoti, gali pakilti kraujospūdis ir net nepastebėsite kaip žaibiškai atsiras papildomų kilogramų, kurių vėliau labai sunku nusikratyti“.

 

Ar reikalingi vitaminai ir maisto papildai nėštumo metu?

Endokrinologė Lina Orlovskaja akcentuoja pilnavertės mitybos svarbą, nes valgydamas kiekvienas žmogus gauna jam reikalingų vitaminų ir mineralinių medžiagų. Tačiau gydytoja sako, kad dažnai maisto naudingųjų medžiagų neužtenka, todėl mitybą tenka papildyti: „Vegetarėms, diabetikėms, moterims, sergančioms lėtinėmis ligomis ar besilaukiančioms dvynių, gali prireikti papildyti dietą tam tikru kiekiu mikroelementų ar vitaminų. Pavyzdžiui, vitaminas D ypač svarbus trečiajame nėštumo semestre, kai padidėja ir kalcio poreikis. Skirtingai nei visi kiti vitaminai, folio rūgštis iš maisto papildų pasisavinama lengviau nei iš natūralių maisto produktų. Žindymo metu moters organizme taip pat gali pritrūkti maistingųjų medžiagų, ypač jeigu gimdymas sunkesnis ir netenkama daugiau kraujo. Tyrimai parodė, kad moterims, vartojančioms folio rūgšties papildus, likus trims mėnesiams iki pastojimo bei pirmajame nėštumo trimestre, labai sumažėja tikimybė pagimdyti kūdikį su nervinio vamzdelio defektu, pavyzdžiui,  įskilu stuburu“. Gydytoja akcentuoja kelis vitaminus ir mineralines medžiagas, kurios nėščioms moterims itin svarbios.

 

Omega-3 riebiosios rūgštys

Gydytojos teigimu, vitaminai nėščiosioms nuo paprastų skiriasi sudėties elementais ir jų kiekiu: „Vitaminai nėščiosioms nuo paprastų vitaminų skiriasi folio rūgšties, kalcio, geležies kiekiu. Į vitaminų sudėtį neįeina omega-3 riebiosios rūgštys. Šių svarbių žmogaus organizmui rūgščių galima gauti valgant tam tikrus maisto produktus: žuvį, jūros gėrybes, linų sėmenis, graikinius riešutus. Omega-3 riebiosios rūgšties yra ir kai kuriuose nerafinuotuose (šalto spaudimo) aliejuose bei specialiuose papilduose“.

 

Geležis

Nėštumo metu padidėja geležies poreikis, nes mamos turimą geležį pasiima vaisius. Jūsų mažyliui geležies nepritrūks, nes jis gali pasiimti geležies tiek, kiek reikia. Problemos prasideda tuomet, kai mamos kraujyje geležies sumažėja iki kritinės ribos. Manoma, kad žmogaus organizmas iš maisto geležies pasisavina tik 1/10. Anot gydytojos, sumažėjus geležies kiekiui organizme,  reikėtų vartoti maisto papildų, kuriuose jos gausu: „Jei nėštumo metu sergama geležies stokos anemija, tenka vartoti geležies preparatus, nes gaunamos su maistu, šiuo atveju, nebepakanka. Nepamirškite, kad geležį pasisavinti padeda vitaminas C, todėl pavalgius geležies prisotinto maisto, reikėtų atsigerti vaisių sulčių, suvalgyti obuolį, kivį ar kitų vaisių“.

 

Kavos poveikis

Endokrinologė sako, kad nėščios moterys, mėgstančios gerti kavą, turėtų žinoti šio gėrimo poveikį: „Kava ir kofeino turintys gėrimai sukelia B grupės vitaminų, kalcio, magnio, kalio praradimą su šlapimu. Taip pat pablogina geležies įsisavinimą, skatina skysčių pasišalinimą iš organizmo“. Gydytoja pataria nėščioms moterims vietoj kofeino turinčių gėrimų gerti daugiau sulčių, pieno ar vandens.

 

Šalutinis vitaminų poveikis nėštumo metu

Pasak gydytojos L.Orlovskajos, vartojant sintetinius vitaminus bei maisto papildus gali pasireikšti ir šalutiniai poveikiai: vidurių užkietėjimas ar pykinimas: „Siekiant išvengti pykinimo, gerkite vitaminus prieš eidamos miegoti. Jeigu vargina vidurių užkietėjimas, gerkite daugiau skysčių, slyvų sulčių ar kompoto, vartokite daugiau skaidulų turinčio maisto, daugiau judėkite. Per didelės B grupės vitaminų dozės gali alergizuoti nėščios moters organizmą. Venkite ir per didelių vitamino A dozių, nes jos gali sukelti jūsų kūdikiui apsigimimus. Nėščiosioms nuo 19 metų amžiaus vitamino A rekomenduojama paros dozė yra 2,565 IU/parai. Tuo tarpu 85 gramuose keptų jautienos kepenėlių yra apie 27 IU, 85 gramuose keptų vištienos kepenėlių – apie 12 IU vitamino A“.

 

2. MITAS: nėštumas tai liga

Dažnai įsivaizduojama, kad nėščia moteris panaši į ligonę, kuri turi ramiai sėdėti namie, nieko neveikti, geriausiu atveju, žiūrėti televizorių ar skaityti knygą. Tačiau nėštumas ir gimdymas yra natūralus motes gyvenimo etapas, o nėštukės nori gyventi kiek įmanoma aktyvų ir visavertį gyvenimą.

Abi kalbinamos mamos namie nesėdėjo, o vaikelių atėjimui ruošėsi ypatingai: lankė specialius nėščiųjų kursus, darė jogos ir įvairius mankštos pratimus. Rasa sako, kad besilaukdama, kuo daugiau laiko norėjo skirti savo kūdikiui, todėl susigalvojo įvairios veiklos: „Iš pradžių ėjau sportuoti, dariau specialiai nėščiosioms skirtus pratimus ant kamuolio. Vėliau pradėjau lankytis baseine, daugumą mankštos pratimų reikėjo atlikti po vandeniu, tai tikrai įdomi patirtis. Sugalvojau nueiti ir į nėščioms moterims skirtus jogos užsiėmimus. Jogos pratimai ugdo ištvermę, jėgą, moko tinkamai kvėpuoti. Kartą per jogos užsiėmimą visos nėščiosios turėjo pastovėti ant galvos, tai buvo tikrai nepakartojama“. Dviejų vaikų mama Živilė pasakoja, kad likus keliems mėnesiams iki gimdymo teko užsiimti ir remonto darbais: „Nėštumo metu turėjau daug energijos, todėl prieš gimdymą dar spėjau ir šiek tiek kai ką paremontuoti: dažiau duris, valiau langus. Svarbiausia, nereikia perdėtai visko bijoti. Visos mūsų baimės yra galvoje, jeigu galvosime, kad tai gali pakenti kūdikiui, taip ir bus“.

 

Natūralus gimdymas

Civilizuotame pasaulyje vaikų gimimas tapo labai socializuotas. Dauguma ligoninėse dirbančių akušerių dirba pagal įsitikinimą: „Neturime daug laiko, kad lauktume ilgo, varginančio gimdymo“. Todėl būsimos mamos vis labiau ieško galimybių gimdyti natūraliai, kai netaikoma jokia  medicininė intervencija (žinoma, jeigu nekyla jokių rimtų komplikacijų). Rasa norėjo, kad jos pirmasis vaikutis gimtų natūraliai: „Svarbiausia, pasitikėti savo gydytoju, nes dažnai būna taip, kad akušeriai neišlaukia ir suleidžia gimdyvei skatinamųjų vaistų ar įtikina moterį gimdyti suleidžiant nuskausminamųjų. Jeigu moteris nori gimdyti natūraliu būdu, gydytojas medicinines priemones turėtų panaudoti tik tuomet, kai tikrai to reikia. Galiu pasakyti, kad aš gimdžiau ilgai, bet gražiai. Sąrėmių metu rinkausi pozą, kokia man buvo patogiausia – klūpodama ant kelių. Paskutiniais gimdymo momentais atsiguliau ant gimdymo stalo. Gimdymo metu visą laiką stengiausi galvoti apie savo mažylį, todėl net nešovė į galvą, kad reikia nuskausminamųjų vaistų“.

 

Gimdymas namuose

Anksčiau moterys namuose pagimdydavo net po keliolika vaikų. Tai, žinoma, buvo seniai, todėl dabar Lietuvoje nėra įprasta išgirsti apie moterį, nutarusią gimdyti namuose tik su pribuvėja ir savo vyru. Gydytojai, pasisakantys už natūralų gimdymą, tikina, kad pasirinkta aplinka itin svarbi gimdyvei, kūdikiui, jų patiriamoms emocijoms ir gimdyme dalyvaujantiems žmonėms. Pasak natūralistų, gimdymas yra intymus procesas, todėl labai svarbu kur jis vyksta ir kokie žmonės yra šalia gimdyvės.

Živilė pirmąjį savo vaikelį planavo gimdyti namuose prižiūrint pribuvėjai. Moteris su savo vyru Jurgiu vaikelį norėjo pasitikti vandenyje: „Man labai patinka vanduo, jis mane ramina, o vaikelis patiria mažiau streso iš vandens patekdamas į vandenį. Pribuvėja būtų atsivežusi specialų pripučiamą baseiną, ten ir būčiau gimdžiusi. Situacija buvo tokia, kad mano kraujospūdis iki pat gimdymo pradžios buvo padidėjęs, todėl mūsų pribuvėja pasakė, kad  pasitikti kūdikį namuose būtų pernelyg rizikinga. Teko vykti į ligoninę. Ten mums pasakė, kad reikės daryti cezario pjūvį, bet gydytoja, kuri palaiko natūralų gimdymą leido dar palaukti sąrėmių. Vėliau viskas pamažu susitvarkė: atsirado sąrėmiai, sumažėjo aukštas kraujospūdis, todėl rizikos neliko. Mes paklausėme, ar galėtume gimdyti vaikelį ligonininėje kartu su pribuvėja. Žinoma, tai turbūt buvo vienintelis atvejis, kai gimdymą ligoninėje prižiūrėjo ne tik tos gydymo įstaigos akušerė, bet ir mūsų pribuvėja. Praėjus rizikai, ligoninėje bandžiau gimdyti vandenyje, tačiau vanduo pernelyg mane atpalaidavo, išretėjo stangos, todėl iš vandens teko išlipti. Savo pirmąjį vaikelį pasitikome ant gimdymo kėdės“. Živilė sako, kad gimdymo metu ištverti visas negandas ir nepasiduoti gydytojų įtikinėjimams padėjo vyras. 

Antrasis Živilės ir Jurgio mažylis gimė jau namuose. Tokį gimdymą Živilė vadina tobulu, nes viskas įvyko žaibiškai: „Antrą vaikelį ruošėmės taip pat gimdyti namuose prižiūrint pribuvėjai, tačiau ne viskas išėjo taip, kaip planavome. Gimdymo istorija tokia. 8 valandą ryto mano vyras ruošėsi išeiti į darbo susitikimą, tačiau aš jaučiausi keistai, todėl sutarėme, kad jis liks namie. Nelabai supratau, kas su manimi vyksta, nes užeidavo tokie trumpi skausmai. Paskambinau pribuvėjai. Ji patarė palįsti po šiltu dušu, vėliau pusvalandį pagulėti lovoje ir pasižiūrėti, ar tie skausmeliai dažnėja, ar retėja, ar yra reguliarūs. Viską taip ir padariau. Šiek tiek pagulėjusi supratau, kad sąrėmiai kartojasi kas septynias minutes. Paskambinau pribuvėjai ir ji pasakė, kad jau važiuoja pas mane (pribuvėjai iki mūsų važiuoti reikia maždaug pusę valandos) nuramino, kad gimdymas turėtų prasidėti dar negreitai. Po pokalbio man žaibiškai prasidėjo intensyvūs sąrėmiai, pašaukiau savo vyrą. Po kelių minučių prasidėjo stangos, po pirmosios nubėgo vandenys, tuomet puolėme skambinti pribuvėjai, bet ji dar buvo kelyje. Dar suspėjome ant grindų pasitiesti švarią patalynę, kai prasidėjo antroji stanga ir vyras pajautė kūdikio galvytę, o jau po trečiosios stangos išlindo ir visas vaikelis. Taip mano vyras pirmą kartą priėmė savo naujagimį. Žinoma, tam jis šiek tiek buvo pasiruošęs, nes lankė su manimi nėščiųjų kursus, klausėsi pasakojimų, matė įvairių pavyzdžių. Tiesiog, reikėjo žinoti kaip vaikutį paimti. Pribuvėja atvyko praėjus kelioms minutėms po gimdymo. Tuomet nukirpom virkštelę ir viską tinkamai susitvarkėme. Tai buvo tikras svajonių gimdymas. Jūs tik įsivaizduokite, 8 valandą ryte namuose kūrenasi krosnelė, ramiai geriame arbatą, o po kelių valandų viskas taip pat, tik ant rankų laikome savo vaikelį. Viskas buvo tikrai tobula, nes visas gimdymas truko tik kelias valandas“.  

Živilė teigia, kad moteris, gimdydama natūraliu būdu, jokiu būdu nėra geresnė mama už tą, kuri pasirinko kitokį gimdymo būdą. Tiesiog tie potyriai, kuriuos moteris gauna gimdydama natūraliai atperka viską. Moteris sako, kad būtų sunku ryžtis tokiam gimdymui, jeigu nepalaikytų antroji pusė, todėl ypač svarbu suprasti vienas kitą. Namuose gimdymas gali vykti tik tuomet, kai juose vyrauja harmonija, ramybė ir taika. Tokiam gimdymui taip pat reikia pasiruošti: „Reikia daug ruoštis, domėtis, todėl patariu lankyti nėščioms moterims skirtus kursus. Tokiuose kursuose galima išgirsti daugybę kitų istorijų, patarimų. Suteikiama galimybė išklausyti įvairią medikų, natūralistų, sveikatos specialistų nuomonę, todėl galima pasirinkti tinkamiausią ir priimtiniausią variantą. Mano manymu, svarbiausia rinktis tokią gimdymo vietą, kuri būsimai mamai ir jos antrajai pusei atrodytų saugiausia ir ramiausia“. 

 

Parengė Indrė Dauskordaitė

 

Komentuok

Free and Commercial Modules by Kasey Moore.