Smaller Default Larger

Kaip „nusipirkti“ imunitetą?

Pavasarį pasitinkame su džiaugsmu, bet išvarginti šalčių, išsekinti ligų, pasiilgę saulės šviesos ir šilumos. Nenuostabu, kad pavasarėjant vis dažniau ir greičiau pasijaučiame nuvargę, nusilpę, vangūs, dažniau kamuoja mieguistumas, ant lūpų, nosies ertmėje ar kitose kūno vietose iš pasalų užpuola pūslelinė ir iš ligų liūno niekaip neišsikapstome... Tai ženklas, kad mūsų imuninė sistema pavargo ir nedelsiant reikia ją gaivinti.

 

Sveikatos banko sargas

Sąvoka „imunitetas“ kilo iš lotyniško žodžio „immunitas“ ir išvertus tai reiškia „išsilaisvinimas“. Paprasčiau kalbant, tai organizmo sargas nuo nelauktų, klastingų svečių ir jų sukeltų pavojų. Kas tie svečiai? Tai virusai, bakterijos, grybeliai... Be to imunitetas atsakingas ir už įvairių organų senų ir pažeistų ląstelių pakeitimą naujomis. Kasdien, kur tik bepasisuksi, organizmą atakuoja įvairūs mikroorganizmai, kurie su maistu ir oru pro odos mikroįtrūkimus braunasi į mūsų asmeninį sveikatos banką. Ar žinojote, kad mūsų imunitetas nuolatos kovoja su įvairiomis infekcijomis, bakterijomis, virusais, tačiau daugelio kovų mes net nepajuntame? Tik kai priešas būna labai stiprus, organizme skelbiama visuotinė mobilizacija, kurios sujudimo nepajusti neįmanoma.  

Reikėtų žinoti ir tai, kad mums pavojingi ne tik išoriniai kenkėjai, bet ir tie, kurie susidaro organizmo viduje. Kaip jau minėta, kiekvieno organo ląstelės nuolat atsinaujina, dalijasi. Dalijimosi metu gali įvykti įvairūs sistemos sutrikimai. Teigiama, kad vienas iš dešimties tūkstančių dalijimųsi neapseina be sutrikimų, kuriuos gali paskatinti ir nepalankios aplinkos sąlygos. Vykstant šiam nepalankiam procesui, ląstelė gali ne tik žūti, bet ir supiktybėti bei sukelti vėžį. Dėl imuninės sistemos budrumo vėžinės ląstelės sunaikinamos, o imunodeficito atveju padidėja galimybė toliau vystytis piktybiniam augliui.

 

Kodėl organizmo atsparumas silpsta?

Nuo ilgo ir sunkaus fizinio, protinio darbo pavargsta ir imunitetas. Tik skirtumas tas, kad žmogus turi galimybę ilsėtis naktį, paatostogauti, o kada ilsėtis imunitetui?

Imuninę sistemą išbalansuoja stresas, todėl reikia stengtis jo išvengti. Lėtinės ligos, tokios kaip širdies, kraujagyslių, cukrinis diabetas, taip pat nuolatos vartojami vaistai, antibiotikai provokuoja imuniteto susilpnėjimą.

Psichologinės problemos, fizinis, protinis nuovargis – tai rimtos priežastys, dėl kurių sumažėja natūralus organizmo atsparumas. Kiekviena operacija, radioterapijos, švitinimai, bet koks chirurginis įsikišimas, narkozės, kraujo netekimas - yra neigiami veiksniai imuniteto atžvilgiu. Taip pat ir nesveika mityba, netinkamas gyvenimo būdas, žalingi įpročiai, aplinkos užterštumas kenkia imuninei sistemai. Negeras ženklas yra dažnas sirgimas įvairiomis bakterinėmis, virusinėmis ir infekcinėmis ligomis.

Rodos žemėje neliko terpės, kurioje imunitetui negrėstų joks pavojus. Tačiau suvokdami jo reikšmę organizmui, vertindami jo funkcijas, mes galime jam padėti sustiprėti. Tereikia trupučio meilės sau ir rūpesčio savo sveikata. Juk pasaugoti save nuo ligų ir kuo mažiau apkrauti imuninę sistemą daug paprasčiau negu pirkti sveikatą vaistais. Ir vis dėlto, imunitetą „nusipirkti“ galima!

 

Imuniteto „pirkimo“ būdai

Šiandien plačiai kalbama apie imuniteto stiprinimą. Šiam tikslui pasiekti yra daug būdų, tereikia išsirinkti sau patraukliausius ir tinkamiausius. Tačiau imuninės sistemos grūdinimas yra nevienkartinis veiksmas. Tai turėtų būti sisteminga, kryptinga veikla, kad puikiai tarpusavyje derėtų skirtingi organizmo stiprinimo būdai.

Norint palengvinti imuninės sistemos naštą, reikia gyvenimo būdą sukti tinkama linkme. Pirmiausia svarbu pakankamai išsimiegoti, paprastai suaugusiems užtenka 6-8 valandų miego per parą. Nepamirškite reguliariai sportuoti. Dažniau išeikite įkvėpti tyro oro ir tuo pačiu pasivaikščiokite. Plaukiojimas, važinėjimas dviračiu, bėgiojimas labai tinkamos priemonės pasirūpinti savo imunitetu. Teigiamai organizmą veikia grūdinimasis kontrastiniu dušu, kaitinimasis saunoje.

Kai šalta, nepamirškite šilčiau apsirengti. O vitaminų ir mikroelementų kompleksų pagalba palepinkite organizmą trūkstamomis medžiagomis. Jeigu tik yra valios, visiškai atsisakykite rūkymo, venkite alkoholio.

Mitybos racioną turi sudaryti daug šviežių vaisių ir daržovių, kurie aprūpina organizmą vitaminais. Su maistu reikia gauti ir gausų kiekį mikroelementų. Atlikti tyrimai su gyvūnais parodė, kad trūkstant mikroelementų – ypatingai cinko – imuninė sistema veikia nepakankamai efektyviai. Norint užpildyti šio elemento trūkumą organizme, verta valgyti kviečių daigus, avižinius dribsnius, pieno produktus, jūros augalus. Vertėtų žinoti, kad skirtingi maisto produktai cinką leidžia įsisavinti skirtingais kiekiais. Pavyzdžiui iš augalinių šaltinių, javų, įsisavinama tik 10 proc. esančio cinko kiekio, o iš gyvulinių produktų, tokių kaip mėsa, 20-40 proc. Geležies derinys su cinku mažina pastarojo įsisavinimą.

Probiotinės pieno rūgšties ir bifido bakterijos yra vienos geriausiai imunitetą stiprinančių priemonių, mat jos stimuliuoja imunitetą bakterinėms ir virusinėms infekcijoms.

Ar Jums kada nors teko girdėti, kad aromaterapija yra vienas iš netradicinių organizmo stiprinimo būdų? Levandų, citrinos, bergamotės, ramunėlių, sandalmedžio, ananasų, mirtų kvapai pasižymi imunitetą stiprinančiomis savybėmis. Šių augalų aliejų reikia užlašinti ant šviečiančios lemputės, kurios šiluma paskirsto kvapą po visą kambarį. Be to aliejus galima naudoti vonioje, einant maudytis.

 

Liaudies išmintis neklysta

Močiutės gali duoti daug liaudiškų patarimų, kaip apsaugoti imuninę sistemą nuo pavojų. Pavyzdžiui labai vertinamas natūralus antibiotikas – ežiuolė, kurios preparatus rekomenduojama vartoti vos tik pajutus peršalimo simptomus apie 7-10 dienų. Profilaktiškas jų naudojimas taip pat nepakenks.

Turbūt ir patys seniai žinojote apie česnako galią. Jis pasižymi antimikrobiniu, antivirusiniu poveikiu. Tai stiprus gamtinis antiseptikas ir antibiotikas. Imunitetui stiprinti rekomenduojama kasdien suvalgyti po 1-2 česnako skilteles.

Vitaminas C stiprina atsparumą virusinėms bei bakterinėms infekcijoms. Kivi vaisiuose jo apstu, todėl suvalgę vieną arba du vaisius per dieną, savo organizmą papildysite reikiamu vitamino C kiekiu.

Alijošius - tai augalas turintis daug aminorūgščių, vitaminų, mineralų. Jis turi galių įveikti net lėtinį nuovargio sindromą. Tereikia kasdien išgerti po stiklinę alijošiaus sulčių.

Ženšenis ir cinamonas papildo vienas kitą stiprinant imuninę sistemą. Paprasta paruošti jų arbatą. Į verdantį vandenį įmeskite keturis griežinėlius ženšenio ir žiupsnelį cinamono, po to 15 minučių pridenkite, kad galėtų pritraukti gerųjų savybių ir išgerkite.

Įsitikinote, kad imunitetą galima „nusipirkti“? Jeigu ne, tai pabandykite daugiau laiko skirti sau, pamatysite,  organizmas jums atsilygins su kaupu!

 

Parengė Laura Valeikaitė

Komentuok

Free and Commercial Modules by Kasey Moore.