Smaller Default Larger

Vyturiai ir pelėdos: kurie teisūs?

 morgueFile.com„Niekada nesupratau, kodėl, dar pusiau miegodama, privalau gerti kavą, į giliai įmigusį skrandį kimšti sumuštinį, kaip pro rūką reginčiomis akimis ieškotis drabužių ir stovimajai padėčiai dar nepasirengusiomis kojomis bidzenti į darbą“, - su šypsena dūsauja užkietėjusi pelėda Eglė. Pritariamai ūbauja ir galvomis linksi gausus būrys tokių pačių sparnuočių, kiekvieną rytą keiksnojančių žadintuvą ir sunkią pelėdų, gyvenančių pagal vyturių giesmelę surėdytame pasaulyje, dalią. Teigiama, kad ir vienų, ir kitų mūsų planetoje yra po lygiai, taigi nenuostabu, kad naktibaldoms pelėdoms tokia visiems privaloma tvarka neretai atrodo neteisinga.

 

Pelėdos – kankiniai ar tinginiai?

Rytu kaip skaniausiu patiekalu besimėgaujantys vieversiai pelėdų nusiskundimus dėl rytmečio kančių vadina tinginyste, o mūsų poilsio ir aktyvumo tvarkaraštį sudėliojantis vidinis laikrodis, jų manymu – visiškas prasimanymas. „Nėra jokio vidinio laikrodžio – viskas priklauso nuo įpratimo, kurį galima išsiugdyti, jei pakankamai stengiesi“, - sako vienas griežtai nusiteikęs vyturėlis.  Dar kitas atkakliai tvirtina, kad ant vyturių pečių laikosi pasaulis – nuo ankstyvo ryto plušantys darbštuoliai esą nuveikia visus svarbiausius darbus. Vadintis pelėda – be galo patogu, šaiposi vieversiai. Tai – nedisciplinuotų ir nevalingų tinginių priedanga, leidžianti visą kaltę suversti prigimčiai ir aplinkybėms, neprisiimant jokios atsakomybės sau. Gali tingėti į valias ir užuojautos prašančiu balsu sakyti: „Et, ir vėl pramiegojau, pavėlavau į darbą. Nieko negaliu su savimi padaryti, esu pelėda iš prigimties“.

Pelėdoms tokios kalbos kelia ir juoką, ir pyktį. „Puikiai prisimenu, kaip raudodavau rytais tempiama į darželį. Lygiai taip pat ašaroti norėdavosi visus dvylika mokyklos metų. Pirmąsias pamokas praleisdavau snausdama ir iš visų jėgų besistengdama atplėšti limpančias akis. Ilgą laiką gyvenau kankinama neišgydomo nuovargio – šypsotis sekėsi sunkiai. Visus 40 savo gyvenimo metų atkakliai stengiausi pritapti prie vyturių diktuojamos tvarkos, tačiau laiminga pasijutau tik atsisakiusi rytinio darbo. Pagaliau jaučiuosi gyvu žmogumi – nuolat susierzinęs, perdėm jautrus ir susiraukęs zombis kažkur išnyko“, - pasakoja Asta.

 

Ar tikrai vyturiai nudirba daugiau?

Kad kiekvieno žmogaus aktyvumas yra labai individualus dalykas, primygtinai tikina ne tik tinginyste apkaltintos pelėdos – tai pripažįsta ir specialistai. Vieni didžiausią energijos antplūdį jaučia 5 ryto, kiti gi aktyviausi būna vidurnaktį. Tad visai tikėtina, kad vyturiai, kaltinantys pelėdas tingumu, iš tiesų perlenkia lazdą.

„Visi mano kursiniai, diplominis, magistro baigiamasis darbas bei disertacija gimė naktį. Būtent šiuo paros metus protas yra pats šviesiausias, o mintys liete liejasi“, - sako Daiva ir priduria, kad pelėdos, jos manymu, yra daug kūrybiškesnės, meniškesnės būtybės – vargu ar kada nors girdėjote apie žmogų, kuris šeštą ryto keliasi tam, kad kurtų eiles. Vyturiams sunku patikėti, kad įmanoma kažką naudingo nuveikti naktį, o štai pelėdos pastaruosius pašiepia dėl, jų požiūriu, kiek komiško suglebimo ir svaičiojimų apie lovą, kai prireikia ilgiau padirbėti. „Ne kartą teko dirbti viršvalandžius su vyturių tipo kolegomis. Juokinga žiūrėti, kai devintą valandą vakaro žmogus sėdi apsnūdęs, regis, vos gyvas. Tokiais atvejais vyturiai yra visiškai nepatikimi bendražygiai, dirbti su tokiais – tikra kančia. Darbas tampa tikra nesusipratimų virtine, tenka taisyti begales klaidų“, - sako Tomas.

 

Ar įmanoma išvengti konfliktų?

Dviejų tipų skirtybės išprovokuoja konfliktus ne tik socialinėje erdvėje – tai gali tapti rimta asmeninio gyvenimo problema. Dėl nevienodai tiksinčių vidinių laikrodžių sunkumų patiria daugelis porų, šeimų. „Mūsų savaitgaliai – baisi kankynė. Esu tikrų tikriausias vieversėlis, o vyras – grynaveislė pelėda. Šeštadieniais pabundu aštuntą ryto, ilgiau miegoti tiesiog nesinori. O mano mylimasis, iki vėlumos dirbęs ar skaitęs knygą, parpia iki pat vidurdienio. Visą tą laiką turiu tyliai šmirinėti po namus, kad netrukdyčiau jo saldaus poilsio“, - guodžiasi Vita. Dar sunkiau susitarti su mažaisiais pelėdžiukais, kuriuos dar leisgyvius tėvai tempia į darželius ar mokyklas. „Kiekvieną naują dieną sveikiname didžiausiais pykčiais ir ašaromis. Sunku penkiamečiui paaiškinti, kodėl privalu ristis iš lovos, kai miegelis pats saldžiausias. O ir mano širdis netveria – gaila ir mažojo, ir vyresnėlio, kuris, nors nebeašaroja, šypseną ryte išspaudžia sunkiai. Keletą metų dirbau mokykloje, taigi žinau, kad mano vaikai – ne vieninteliai tokie. Per pirmąsias pamokas nemažai daliai mokinukų akys dar merkiasi, susikaupti ir mąstyti tiesiog neįmanoma. O kiti, priešingai – spurda suoluose, kelia rankutes, aktyviai sprendžia užduotis“, - patirtimi dalijasi Eglė.

Gyvenantys vien pagal savo vidinį laikrodį neišvengiamai susidurs su problemomis ir privačioje, ir viešojoje erdvėje, bet visiškai numoti ranka į natūralius organizmo poreikius – irgi ne į sveikatą. Tad kaipgi elgtis, kad ir vieni, ir kiti liktų patenkinti? Sakoma, kad nėra padėties be išeities – tereikia labai pasistengti jos ieškant. Visiškai nutraukti vyturių ir pelėdžiukų nesutarimų bei lengvai palengvinti karčios pelėdų dalios greičiausiai nepavyks, betgi tikrai nieko nepralošime, jei pasistengsime geriau suprasti vieni kitus ir sudėtingose situacijose ieškosime kompromisų.

 

Kad ir vyturiai, ir pelėdos miegotų saldžiai...

Visiškai nesvarbu, ar į sapnų karalystę iškeliaujate tik gerokai po vidurnakčio, o keltis mėgstate po pietų, ar esate anksti gulantys, anksti keliantys vyturėliai – svarbiausia, kad išsimiegotumėte ramiai ir patogiai. Kad miegas būtų kokybiškas, būtina nepamiršti keleto paprastų taisyklių:

  • Kad ir kiek ilgai miegosite, atsibudęs niekada nesijausite gerai, jei ilsėsitės prastoje lovoje, ant seno išgulėto čiužinio. Pagrindas, ant kurio miegate, turi susikalbėti su jūsų kūnu. Jei bandymas įsipatoginti trunka ilgiau nei miegas, o atsibudęs jaučiatės lyg sulaužytas – susimąstykite, ar ne metas keisti lovą, pasirūpinti nauju čiužiniu. Šiais laikais čiužiniai gaminami iš specialių, technologiškai pažangių medžiagų. Ypatingai elastingi ir patvarūs yra tie, kurių pagrindą sudaro putų poliuretanas. Tokie čiužiniai pralaidūs orui, todėl leidžia kūnui kvėpuoti, palaiko nekintamą kūno temperatūrą: žiemą miegoti nešalta, o vasarą – nekaršta.  Daugiau naudingos informacijos apie kokybiškus čiužinius surasite kreipęsi į kvalifikuotus ER2 specialistus, patarsiančius ir parinksiančius asmeniškai Jums tinkantį gaminį.
  • Ne mažiau svarbi ir patalynė. Reguliariai ją keiskite, pasirūpinkite, kad audiniai neerzintų odos, skalbkite patalus nealergizuojančiomis skalbimo priemonėmis. Išsirinkite patogią pagalvę, komfortabilią temperatūrą leidžiančią palaikyti antklodę.
  • Palaikykite tinkamą temperatūrą miegamojo patalpoje, nepamirškite vėdinti.
  • Bent valandą prieš miegą pasistenkite nebegalvoti apie darbą ar kitus reikalus. Prisiminkite kažką malonaus, svajokite, planuokite malonias ateities akimirkas.
  • Jei nepavyksta nusiraminti, vargina įkyrios mintys, išgerkite žolelių arbatų. Puikiausiai joms paruošti tiks melisos, apyniai, valerijonai.
  • Bent porą valandų prieš miegą negerkite tonizuojančių gėrimų, venkite kavos ir žadinančių arbatų.
  • Atsikratykite įpročio vakarais užkandžiauti. Neapkraukite poilsiui besiruošiančio skrandžio sunkiai virškinamais, riebiais produktais.
  • Jei nepavykta užmigti, nesikankinkite vartydamiesi nuo šono ant šono. Geriau išeikite pasivaikščioti, paskaitykite knygą, paklausykite patinkančios muzikos.

 

Parengė Miglė Ivanauskaitė

 

Komentuok

Free and Commercial Modules by Kasey Moore.