Smaller Default Larger

Nelemtasis mėšlungis

morgueFile.comVasara – tas nuostabus metas, kuomet nebegali tverti triukšmingame ir dulkėtame mieste, per metus įgrisusioje darbo vietoje. Vis dažniau pagauni save mintyse besigėrintį kerinčiu saulėlydžiu pajūryje, vaikštinėjantį pamiškėje ar besigardžiuojantį žemuogėmis laukymėje. Taip ir pralekia darbo diena, bedėliojant atostogų planus tarsi daiktus į lagaminą...

Na ką gi – štai ir išsvajotas paplūdimio smėlis, beribė jūra ir dangus, valsą šokančios pušys. Ech, atostogos!!! Rodos, gyvenimas įgauna skonį. Taip norisi nerti į gaivias jūros bangas, kurios nuplautų nuovargį, atgaivintų kūną ir sielą. Kokia palaima! Bet... Stop, stop, stop! Ar kada nors brisdami į jūrą pagalvojate, kad šitos svajos gali būti paskutinės jūsų gyvenime? Ar niekad neteko pajusti nepavydėtino mėšlungio sukelto raumenų skausmo, kuris atima jėgas ne tik plaukti, bet ir bristi vandeniu? Deja, mėšlungis itin dažnai ištinka žmones vėsiame vandenyje ir atima bet kokią galimybę pasiekti krantą. Nė vienas negalime būti tikras, jog šaltame vandenyje (tokiu laikomas net vėsesnis nei 22 laipsniai šilumos) ar staigiai pasikeitus temperatūroms mūsų neužklups ši nepavydėtinai skausminga būsena. Mat sušalę raumenys ima dažniau susitraukinėti, sukeldami mėšlungį. O juk dažnai į jūrą brendame stipriai įkaitę saulėje – ši temperatūrų kaita taip pat sutraukia raumenis. Per visus darbo metus streso nualintas kūnas reikalauja nemažos mikroelementų dozės. Juk būtent jų stoka gali sukelti mėšlungį, staiga sukaustantį raumenis.

 

Koks mėšlas taip staiga atima jėgas?..

„Mėšlungis – tai tam tikros grupės raumenų spazmas arba stipriai padidėjęs jautrumas. Dažniausiai žmones vargina nevalingi kojų ir padų (pirštų) raumenų spazmai. Dauguma jų po vieno mėšlungio priepuolio dar kelias dienas skundžiasi tos vietos skausmu. Tai signalas, jog būtina pasirūpinti savo raumenimis. O juk jie – ir širdyje. Ar tinkamai juos prižiūrite?“, - klausia Kauno „Naujosios klinikos“ gydytoja Birutė Dargienė.

Priežasčių, kodėl kankina mėšlungis, gali būti įvairių. Šie nusiskundimai dažniausiai vargina nėščiąsias, maitinančias krūtimi, daug sportuojančius, vyresnio amžiaus žmones, paauglius. Tuos, kurie su prakaitu bei šlapimu netenka didesnio mikroelementų kiekio, dažnai ištinka mėšlungis. Manoma, kad stresas, fizinis krūvis, vienos raumenų grupės nuovargis (pvz., dirbančius kompiuteriu užklumpa plaštakų mėšlungis), dažnas aukštakulnių ar nepatogios avalynės (pvz., basučių be užkulnio) avėjimas taip pat išprovokuoja šiuos nemalonius spazmus. Jei mėšlungis itin vargina kasdien bei naktį ir nepavyksta jo nuraminti, būtina konsultuotis su gydytoju – galbūt tai rimtesnės ligos požymis. O kviesti greitąją medicinos pagalbą reikėtų tuomet, jei mėšlungis užklupo vaiką ar kartu su mėšlungiu pakyla temperatūra bei skauda galvą.

 

Ar vertinga tai, kas mūsų lėkštėje?

„Jei jus itin dažnai aplanko šie netikėti raumenų spazmai, vertėtų atidžiau rinktis maistą, vartoti daugiau skysčių (negazuoto mineralinio vandens, sulčių). Teigiama, jog gelbėja kasdien  suvalgomi trys bananai, saujelė migdolų ir prieš miegą išgerta stiklinė pieno su medumi. Paprasta, jokių chemijų, tad išbandykite ir įvertinsite“, - pataria gydytoja B. Dargienė. Rekomenduojama, jog kasdieninį meniu turėtų sudaryti daug magnio, kalio, kalcio, angliavandenių turintys produktai bei gėrimai. Geriausias magnio šaltinis yra grūdų produktai – duona, kruopos, sėlenos, žirniai, pupelės. Magnio daugiausia augaliniuose produktuose, ypač žaliuose, nes jis yra chlorofilo sudedamoji dalis. Jo daug petražolėse, krapuose, špinatuose, rūgštynėse, taip pat juodojoje arbatoje, džiovintuose grybuose, kakavoje, krabuose, krevetėse, jūros kopūstuose, moliūguose, migdoluose ir netgi geriamajame vandenyje. Kalciu pasisotinsite vartodami riešutus, špinatus, džiovintus vaisius bei pieno produktus: kietąjį sūrį, varškę. Suaugęs žmogus per parą turi suvartoti apie 350 mg magnio ir apie 1000-1500 mg kalcio.

 

Greitoji pagalba užklupus mėšlungiui

„Staigiam mėšlungiui nuraminti galite sukramtyti kelias raumenis atpalaiduojančio magnio tabletes, skausmą taip pat malšina šilto vandens procedūros, - rekomenduoja medikė. - Jei mėšlungis ištinka pavojingoje aplinkoje – maudantis, vairuojant – svarbu neišsigąsti, nedaryti staigių judesių, o pasistengti kuo daugiau ištempti pažeistą raumenų grupę, juos pamasažuoti“. Gelbėja ir paprasti pratimai: jei sutraukė kojų pirštus, juos stipriau pamasažuokite, palaikykite užlenkę į viršų, atpalaiduokite, vėl tai pakartokite, kol skausmas apmažės. Blauzdos mėšlungis greičiau praeis, jei tvirtai į žemę atrėmę pėdą į ją pabelsite kumščiu bei pamasažuosite skaudamą blauzdos vietą.

 

Dar keli patarimai:

  •   Jei mėšlungis traukia rankos raumenis, būtina   atsigulti ant nugaros, iškelti ranką, suspausti plaštaką į kumštį, vėl   ištiesti (jeigu maudotės, ranką taip pat reikia iškelti virš vandens).
  •   Jeigu mėšlungis traukia abiejų rankų raumenis,   geriausia atsigulti ant nugaros, iškelti abi rankas ir sudėjus plaštakas   spausti vieną į kitą.
  •   Jei mėšlungis traukia šlaunies arba blauzdos   raumenis, reikia atsigulti ant nugaros, kelį pritraukti prie pilvo, paimti   koją už pėdos ir stipriai patraukti į save.
  •   Jeigu mėšlungis traukia abi kojas, patartina   abu kelius lenkti prie krūtinės ir vėl išsitiesti.

 

 

Parengė Ligita Šoliūnienė

 

Komentuok

Free and Commercial Modules by Kasey Moore.