Smaller Default Larger

Vegetariškas valgiaraštis vaikui - žala ar nauda?

Vegetarizmas – atrodytų, jokia naujovė, tačiau pasirinkusieji vegetarišką mitybą vis dar sulaukia nemažai klausimų ir komentarų iš dažnu atveju kritiškai nusiteikusių visavalgių. Dar daugiau ginčų ir diskusijų kelia bei neigiamos reakcijos sulaukia tokią mitybą pasirinkusių tėvų sprendimas ir savo atžalas maitinti vegetariškai.

 

„Suaugusieji tegu daro, kaip išmano, bet ar galima taip elgtis su vaiku?”, „Maitinti vaiką „žole” gali tik visiškai nemąstantys – juk augančiam organizmui būtina mėsa” - tokių ir panašių komentarų lavina užlieja tėvelius, prasitarusius, kad jų mažylio racione žodžio „mėsa” nesurasite. O pabandykite apie tai užsiminti senelei, sekmadienio pietums priruošusiai kalną karbonadų iš pačios kokybiškiausios jautienos, dėl kurios dar saulei nepatekėjus taip skubinosi į turgų! Vegetarizmu nesidomintiems ir mažai žinių apie tai turintiems valgiaraštis be mėsos atrodo visiškai neįmanomas, o „žolėdžių” argumentai – gal net kiek kvailoki.

Nenuostabu, kad tolerancijos ir supratimo nesuradusiems vegetarizmo šalininkams kartkartėmis kyla noras tarstelti ir griežtesnį žodį. „Teisiame vegetariškai besimaitinančius ir dejuojame dėl sveikai gyventi nuo mažens pratinamo vaiko, visiškai pamiršdami tuos, kurie savo atžalas be jokių sąžinės priekaištų kone kasdien „lepina” bulvių traškučiais, gazuotais gėrimais ir kitokiu šlamštu iš prekybos centrų lentynų”, – akmenį į, pripažinkime, daugelio tėvelių daržą meta jau devynetą metų vegetarišką gyvenimo būdą praktikuojanti vienos sveikatos laidos dalyvė.

Šiame pastebėjime pateiktas kraštutinumas gali papiktinti ir ne vienas susierzinęs atšautų: „Jei nemaitinu vaiko vegetariškai, tai dar visiškai nereiškia, kad leidžiu jam piktnaudžiauti sveikatai kenksmingais produktais.” Sakoma, kad ginčuose gimsta tiesa – taigi minėtas kraštutinumas ir nuomonių susidūrimas veda prie vienintelės: vien tai, kad vaiko racione yra mėsos, dar neužtikrina visavertės jo mitybos, ir atvirkščiai – vien dėl to, kad iš valgiaraščio išbraukėme mėsos produktus, dar negalime teigti, kad mūsų vaikas maitinasi sveikiau. „Teisingo” valgiaraščio vaikui sudarymas – rimtas ir atsakingas darbas, reikalaujantis žinių ir laiko. Ypatingai tada, kai kalbame apie vegetarišką mažylio mitybą. Čia neįmanoma apsieiti ir be specialistų pagalbos.

 

Pasak Vilniaus dietologijos centro gydytojos dietologės Eglės Kliukaitės, vienareikšmiškai teigti, jog vegetarinė mityba naudinga ar žalinga vaikams, negalima. „Tai labai priklauso nuo paties vaiko organizmo savybių – kaip jo organizmas įsisavina maistines medžiagas. Taip pat labai svarbu yra tai, kaip sudarytas vegetarinis valgiaraštis: ar jame tikrai pakanka būtinų augančiam organizmui maistinių medžiagų“, - sako gydytoja dietologė. Anot jos, dėl vegetarinės mitybos naudos vaikų amžiuje skiriasi ir daugelio specialistų nuomonė. „Manoma, kad tokia mityba mažina cholesterolio ir trigliceridų kiekį organizme, mažindama aterosklerozės riziką, kuri gali išsivystyti ir jauname amžiuje. Vaikai vegetarai paprastai būna lieknesni už bendraamžius visavalgius. Tai svarbu, kuomet kalbame apie nutukimo paplitimo problemą”, - vegetarinės mitybos naudą įvardija E. Kliukaitė.

Mėsa – vienas pagrindinių B grupės vitaminų ir geležies šaltinių, o tai – organizmui gyvybiškai būtinos medžiagos. Atsisakius mėsos produktų, iškyla rimtas pavojus, kad vaikas šių medžiagų gaus nepakankamai ir bus pakenkta jo fizinei bei psichinei sveikatai, pilnaverčiam vystymuisi. Trūkstant B grupės vitaminų, gali pradėti varginti nervų ligos, sutrikti širdies veikla, virškinamojo trakto funkcijos, atsirasti skydliaukės ir hipofizės funkcijų nepakankamumo reiškinių, varginti odos ligos, mažakraujystė, sutrikti kepenų veikla, judesių koordinacija. Gaunant nepakankamai geležies, kyla grėsmė susirgti mažakraujyste. Esant net ir nedideliam geležies trūkumui, silpnėja bendra organizmo būklė, greičiau pavargstama, gali susilpnėti atmintis, sutrikti skydliaukės veikla, sulėtėti augimas. Vaikams, nevalgantiems mėsos, taip pat gali trūkti cinko, kuris ypač svarbus augimui, imuninei sistemai ir normaliai lytinei brandai. Gydytoja dietologė E. Kliukaitė teigia, kad B grupės vitaminų ir geležies iš tiesų gali pakakti ir vegetariškai besimaitinantiems, nes minėtų medžiagų galima gauti ir su augalinės kilmės maistu. Visgi būtina paminėti, kad vaikai dažnai yra išrankūs maistui, atsisako valgyti kai kuriuos produktus, taip natūraliai „pakoreguodami“ savo valgiaraštį – taigi pasiekti tinkamą maistinių medžiagų ir energijos balansą kur kas lengviau maitinantis kuo įvairesniu maistu.

Būtinų medžiagų gauti tampa dar sudėtingiau, jei praktikuojamas kraštutinai vegetariškas – veganiškas, mitybos būdas, kai iš raciono išbraukiama ne tik mėsa, bet apskritai bet kokie gyvulinės kilmės produktai – atsisakoma kiaušinių bei pieno produktų. „Pasirinkus lakto-ovo-vegetarinę mitybą (įtraukiami kiaušiniai, pieno produktai), įmanoma sudėlioti valgiaraštį taip, jog jame netrūktų būtiniausių maistinių medžiagų, svarbių vaikų augimui. Besimaitinant vien augalinės kilmės maistu, gauti tinkamą geležies, cinko ir vitaminų A, D, B12 kiekį yra pakankamai sunku“, - teigia E. Kliukaitė. Gydytoja pabrėžia, kad vegetariškai besimaitinančiam vaikui reikalinga nuolatinė gydytojų (šeimos, dietologo), galinčių įvertinti sveikatos būklę, priežiūra, būtina periodiškai atlikti laboratorinius kraujo tyrimus.

 

Augaliniai geležies šaltiniai

Chalva, aguonos, pistacijos, pupelės, saulėgrąžos, duona, krapai, šokoladas, rūgštynės, juodieji serbentai, baravykai, salotos, vyšnios, burokėliai, kopūstai, braškės, ryžiai, svogūnai, agrastai, obuoliai, arbūzai, morkos, pomidorai, agurkai, aliejus.

Augaliniai B grupės vitaminų šaltiniai

Grūdiniai produktai, alaus mielės, daržovės (ypač ankštinės), riešutai. Vitamino B12 iš augalinės kilmės produktų gauti pakankamai sunkiai įmanoma, todėl rekomenduojama vartoti papildus.

Augaliniai cinko šaltiniai

Juoda duona, aguonos, pupelės, ryžiai, petražolės, burokėliai, razinos, bulvės, svogūnai, kviečių sėlenos, sėmenys, kakava, džiovinti jūros dumbliai, graikiniai riešutai, soja, kviečių grūdai, arbatžolės.

 

Parengė Miglė Ivanauskaitė

Komentuok

Free and Commercial Modules by Kasey Moore.